HTML  

9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن



شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است.

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند.

در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:




تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن
:

اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد

مطالعه و انجام تکالیف گروهی
:

هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

استفاده از کارت‌های فلش:

بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند.

امتحان دادن:

هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.


خوابیدن:

یک ذهن خسته، ذهنی کند است. پس به اندازه کافی بخوابید و شاهد افزایش معدل درسی خود باشید.

خود را در هیچ گروه یا دسته‌ای قرار ندهید:

دانشجویان اغلب خود را در یک دسته خاص طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال خود را دانشجوی دارای هوش دیداری یا دارای هوش شنیداری قلمداد می‌کنند یا اینکه برخی معتقدند طرف چپ مغزشان فعال‌تر است یا برخی بر این باورند که طرف راست مغزشان فعال‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این طبقه‌بندی‌ها به میزان زیادی همراه با خطاست. بهترین شیوه این است که به جای نگرانی درباره اینکه در کجای فرآیند یادگیری قرار دارید، مناسب ترین شیوه یادگیری را مطابق با توانایی‌های خود پیدا کنید.


حضور در کلاس:

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.



خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسی متعدد نکنید:

با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که کیفیت بهتر از کمیت است، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه موثری برای یادگیری نیست. بلکه بهترین شیوه تمرکز بر روی یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل بر روی مطالب موجود در آن کتاب می‌باشد. همیشه سعی کنید کمتر بین موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر از این شاخ به آن شاخ نپرید در این صورت کمتر خسته شده و بیشتر یاد می‌گیرید.

منظم باشید:

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید.

     
 
برنامه ريزي  

اصول صحیح برنامه ریزی تحصیلی

اهداف خود را روشن كنید

برای برنامه ریزی در كلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن كنید اهداف بلند مدت شما كدامها هستند، اهداف كوتاه مدت كدامها هستند: مثلا :

هدف بلند مدت : قبولی در كنكور تجربی دانشگاه سراسری امسال
 هدف كوتاه مدت : مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته

اهداف خود را زمان بندی كنید

زمان دقیقی برای هر یك از اهداف كوتاه مدت تعیین كنید. مثلا تعیین كنید كه مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود

مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید

برخی افراد از شیوه مطالعه تك درسی استفاده می‌كنند. مثلا یك هفته برای یك درس. این شیوه موجب خستگی ذهنی و كاهش بازده یادگیری در آنها می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تك درسی از شیوه موازی استفاده كنند. به این ترتیب كه دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب كنند و مطالعه كنند. به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری كنند. هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد. به برنامه‌های زیر با تنوعهای متفاوت توجه كنید . مطالعه درس فیزیك ، شیمی ، ادبیات در یك هفته شامل 2 روز اول فیزیك ، 2 روز دوم شیمی ، 2 روز سوم ادبیات ، مطالعه درس فیزیك ، شیمی ، ادبیات در یك هفته شامل صبح ، فیزیك - ظهر ، شیمی - عصر ، ادبیات توجه كنید كه برنامه ریزی دوم از لحاظ تنوع مناسبتر است، چون در یك روز 3 درس مورد مطالعه قرار می‌گیرد، در حالیكه در روش اول هر 2 روز یك درس و این احتمال بیشتری دارد كه موجب خستگی ذهنی شود .

تناسب میان دروس را رعایت كنید .

در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تناسب ، مسأله مهمی است. به عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درسهای فیزیك ، شیمی ، ریاضی در یك مدت زمان مشترك كارآیی خوبی نخواهد داشت. شیوه مطالعه این دروس به یكدیگر نزدیك است و خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. همه آنها با انواع فرمولها سر و كار دارند و این تداخل مطالب را پیش خواهد آورد. بنابراین بهتر است از چنین تركیبی استفاده كنید: شیمی ، ادبیات ، فیزیك ، یا اگر از شیوه دروسی استفاده می‌كنید كه بهتر نیز هست شیمی و ادبیات - فیزیك و بینش - ریاضی و زیست شناسی .

استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نكنید

در مطالعه تمام وقت خود مثلا زمانیكه برای كنكور یا برای امتحانات برنامه ریزی می‌كنید علاوه بر استراحتی كه هر 45 دقیقه یكبار و به مدت یك ربع برای خود در نظر می‌گیرند، هر چند ساعت یكبار مدت زمان طولانی تری برای استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانیتری برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یك هفته ، یك ماه) و شروع مقطع در نظر داشته باشید.  به عنوان مثال دانش آموزی كه برای یك هفته خود مطالعه درس شیمی و ادبیات را انتخاب كرده است، بطوری كه هر روز صبح شیمی و هر بعد از ظهر به مطالعه ادبیات می‌پردازد. در فاصله هر 45 دقیقه مطالعه ، یك ربع استراحت می‌كند و هر 3 چهل و پنج دقیقه یك استراحت 45 دقیقه‌ای برای خود دارد. در پایان هفته كه بعد از ظهر جمعه را در نظر گرفته است بطور كامل به استراحت می پردازد تا هفته بعد را برای مطالعه فیزیك و زیست شناسی در نظر گرفته است با انرژی بیشتری شروع كند .

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی اندك تفاوتهایی با سایر برنامه ریزی های تحصیلی مثلا آمادگی برای كنكور دارد . به این صورت كه اهداف شما با اهداف مدرسه در هم می‌آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از برنامه ریزی مدرسه تبعیت می‌كنید. با اینحال شما در كنار اهداف برنامه ریزی شده مدارس كه برای شما تعیین می‌كند در چه روزی به مطالعه كدام دروس بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم كنید و سایر اصول برنامه ریزی را نیز رعایت كنید .